Laatst was ik bij een kliederkerk. Dat is een nieuwe, missionaire vorm van kerk-zijn. Jong en oud kunnen er samen op een creatieve manier de betekenis van bijbelverhalen ontdekken. Mijn rol was die van deelnemer. Het te ontdekken bijbelverhaal was de bruiloft in Kana.
Samen doen
- Gezellige Liedjes zingen
- Wasknijper beschilderen zodat het een bruidspaar wordt (van de zijkant bezien)
- Cupcake versieren
- Slinger maken
- Jampotje met waxinelichtje versieren
- Wensen voor het bruidspaar opschrijven.
- Bijbelstudie voor volwassenen met de predikant
Samen vieren en eten
Het bijbelverhaal werd verteld op een door Godly play geïnspireerde manier. Daarmee was het onderdeel samen vieren zeer goed te noemen. Evenals het samen eten. Een zegenwens voor elk kind onder het grote regenboogdoek was ook heel bijzonder. Elk kind bij name genoemd. Papa’s en mama’s, oma’s en opa’s vermengd met ander aanwezigen lieten het doek wapperen.
Ontmoeting
De sfeer was goed. Oud en jong vermengde zich. Bekenden praatten met onbekenden. Deze kerkelijke activiteit op een zondagmiddag in een schoolgebouw is bijzonder zinvol.
Einde blogtekst? Nou nee.
Waar blijft het samen ontdekken?
Hoe zeer ik de inspanningen van het frisse, enthousiaste kliederkerkteam ook waardeer, ik heb toch vraagtekens bij de invulling van deze kliederkerk. Mijn twijfels zijn te belangrijk om ze voor me te houden.
Want ik vond de activiteiten niet echt inleidend op het thema. En dat is toch ook de bedoeling van een kliederkerk: samen ontdekken.
Gewoon geknutsel
In mijn ogen was dit gewoon geknutsel. Bijna universeel toepasbaar. Kan je bij elke kliederkerk doen maakt niet uit welk onderwerp.
De activiteiten bereidden mij niet voor op het bijbelverhaal van de bruiloft in Kana, het wonder van water verandert in wijn. Laat staan dat ik er iets (nieuws) over ontdekte.
Samen is de kern?
Zeker, het samen actief bezig zijn met anderen was absoluut goed. Er waren mensen van buiten de kerk, van verschillende dorpen. Dat was ook goed.
Organiseer je daarom een kliederkerk? Om dat samen doen? Als het doen maar iets te maken heeft met het onderwerp. Is dat al goed genoeg?
Of is dat ontdekken zo moeilijk te organiseren? Kán je dat eigenlijk wel organiseren?
Ontdekken
Ja, volgens mij is dat ontdekken te organiseren. Het is zeker niet makkelijk. Daar worstelen we immers ook in kindernevendiensten mee.
Voor mij persoonlijk wint een kliederkerk aan toegevoegde waarde als ik echt iets ontdek over het bijbelverhaal. Of over mezelf in relatie tot dat verhaal uit de bijbel. Of je zal er maar getuige van zijn als een kind een belangrijke ontdekking doet.
Voorbeelden
Zoek je voorbeelden van een creatieve manier om een betekenis van een bijbelverhaal ontdekken? Kijk maar in de werkvormendatabase van JOP. Daar staan veel goede ideeën om te gebruiken bij het invullen van een kliederkerk. Bijvoorbeeld een prachtige werkvorm bij David en Goliath: God is groter.
Aanbevolen.
Andere voorbeelden:
Geloof jij een ander op zijn woord of moet je eerst zelf voelen? voel-maar-kindernevendienst-over-thomas-geloof-en-ongeloof/
Loop een parcours met z’n tweeën en ontdek waarom de leerlingen twee aan twee op pad werekn gestuurd marcus-6-6b-13-vertellen-over-jezus/
Liet jij je afleiden onderweg? je-hebt-vertrouwen-nodig-om-over-het-water-te-lopen-matteus-1422-33/
Heb het goed met elkaar, Andrea
Meer informatie
Bron foto: collectie Andrea
Website van Kliederkerk
Plaats een reactie